2012. április 6., péntek

A Húsvéti Sonka

Így nagybetűvel, mert illik megtisztelni ezt a nemes étket. Egy általam remeknek vélt televíziós főzőműsorban a Gasztroangyalban Borbás Marcsi precízen elmagyarázta, hogy milyen sonkát nem szabad (tilos!) venni és milyen, amit ajánlott, persze csak, ha a pénztárcánk megengedi. 37,5 perc után jön az útmutató, miszerint én is eljártam. Vettem elég jó áron egy füstölt alsó csülköt. Nagyobbat nem szerettem volna, mert az ugye a felső csülök, mivel tudtam, hogy a család férfi tagja csak az adalékanyaggal telenyomott sonkának kikiáltott valamit fogja megenni. Vagyis a csülök maradt rám.

Tehát az instrukciók, amelyeket nem csak Húsvétkor illik betartani, hanem minden sonkafőzéskor. Egész évben lehet vásárolni füstölt sonkát, de sajnos nagyon keveset fogyasztunk belőle, mert ez a mi hazánkban igazi húsvéti eledellé vált és a hagyományok nehezen változnak. Remélhetőleg ezentúl több sonkát fogunk enni, mert nagyon finom és egészséges, legalábbis én törekszem rá, hogy többször kerüljön az asztalra.

Hozzávalók:
1 füstölt alsó vagy felső csülök
víz

A csülköt hideg vízbe feltettem nagyon alacsony lángon főni. Annyi vizet öntöttem rá, hogy bő egyujjnyival ellepje. Amikor felforrt, akkor le kell róla szedni a habot, majd tovább főzni. Két-három óra főzés után, amikor már látszik, hogy a csont könnyen kibújik belőle akkor elzártam alatta a lángot és hagytam másnap reggelig a főzővízben kihűlni. Folpackba is tekerhettem volna, mert akkor még ízletesebb lett volna, de így is tökéletesen ízes maradt, hiszen abban a vízben főtt és hűlt ki, amibe belefőtt az íze. Ízlés szerint lehet hagymát, sárgarépát, petrezselymet is főzni a sonka főzőlevében. A lét kiönteni szentségtörés, hiszen a legjobb alap egy jó bableveshez.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése