2012. október 19., péntek

Tarte Tatin

Kislányom névnapjára készítettem el, osztatlan sikert ugyan nem aratott, de azért ehető volt. Némi finomítást biztosan viszek a jövőben a receptbe.

Hozzávalók:
6 szem közepes méretű, savanykás alma
180 g kristálycukor
70 g sótlan vaj

tésztához
200 g liszt
150 g sótlan, hideg vaj
1 tojássárgája
3 ek hideg víz
csipetnyi só

A lisztet elkevertem a sóval, egy mély tálba tettem, hozzáadtam a kockákra vágott vajat, és a kezemmel szétmorzsoltam a liszttel. Ezután mehetett bele a tojássárgája és a víz, egy lekerekített végű spatulával addig dolgoztam a tésztát, míg nagyjából összeállt, ekkor a kezemre váltottam és addig gyúrtam, míg homogén állagú nem lett. Fóliába csomagolva a hűtőbe tettem legalább 30 percre.
Miközben a tészta a hidegen pihen, nekiláttam az almák elkészítésének: az almákat meghámoztam, kimagoztam és negyedekre vágtam. Egy kb. 25 cm átmérőjű, magasabb falú serpenyőben (aminek a füle bírja a hőt, mert később a sütőbe kell tenni) a cukrot és a vajat addig melegítettem, míg összeolvadtak. Ekkor jó szorosan egymás mellé rendeztem az almákat a serpenyőben, csinosan, hiszen a végén kiborítottam az egészet belőle, és ez almák lettek a torta tetején. Lassú tűzön kb. 30-40 percig pároltam, míg az alma megpuhult és karamellizálódott kissé. Néha megkenegettem a sziruppal a gyümölcsök tetejét, hogy egyenletesen puhuljanak és kapjanak színt. Közben a sütőt előmelegítettem 180ºC-ra légkeverésen.
A tésztát lisztezett felületen kicsit nagyobbra nyújtottam, mint a serpenyő átmérője. Rátettem az almák tetejére, a széleit lenyomkodtam.
Az előmelegített sütőbe téve 30 perc alatt aranyszínűre sütöttem. Kivettem, 5 percig a serpenyőben hagytam, majd egy tálra borítottam. (Előfordulhat, hogy egy-két alma bennragad a serpenyőben, ezt kézzel a helyére igazítottam.)
(Mivel nekem nincs Tarte Tatin sütőedényem, így találékony háziasszony módjára egy Tefal serpenyőről lecsavaroztam a nyelét és a célnak tökéletesen megfelelt ez is. A vajat és a cukrot én egybe tettem fel karamellizálódni, ez hiba volt, mert nagyon sokáig tartott így a művelet (vagyis először a cukor és amikor az folyik, akkor bele a vaj) . A sütésnél kicsit túlsütöttem és a széle nagyon barna lett, valamint nem melegen/langyosan borítottam ki, hanem kihűlt állapotban és hiába teflon serpenyő, akkor is szerette a süteményt! Valamint amikor elkészült az alma, akkor egy kis fahéjat elbírt volna a recept. Végül pedig tartva attól, hogy nagyon mászkós lesz a tészta, az almát nyakon öntöttem egy kis zabpehellyel, és kellett neki, ahogy a folyadék mennyiséget még így is elnéztem.)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése