2011. június 12., vasárnap

cseresznyelekvár

Még mindig cseresznye-extázisban égek. Van bőven ott, ahol az előző adag is termett. Szedtem egy vödör igazi, fekete cseresznyét és egy napig csak nézegettem, hogy mit is kellene csinálnom belőle. A fagyasztóm nagysága még mindig konstans, így a fagyasztásban nem gondolkodtam ilyen ipari mennyiségnél. Bevillant, hogy mi lenne, ha lekvárt főznék belőle? Miért ne? De van ilyen egyáltalán? Megkérdeztem kedves barátomat (Google) és természetesen azonnal kielégítő választ kaptam. Az alábbiakban egy kicsit részletesebben taglalom a receptúrát, így arra kérem a vérprofikat, hogy ők ne olvassák tovább.

Először is eldöntöttem, hogy semmilyen fajta tartósítószert nem szeretnék alkalmazni, hiszen Larának lesz ez a lekvár elkészítve és egyébként is látott ez a cseresznye már éppen elég permetszert - mert hogy teljesen kukacmentes. De akkor hogyan áll el mégis el ez a remek termék? Utánaolvastam és találtam egy nagy precizitást igénylő eljárást. Az üvegeket és a kupakokat ki kell forralni, majd csírátlanítani grapefruitmag kivonattal és/vagy ezüstkolloiddal. Az utóbbi művelettől én elálltam - igen, hazárdírozok -, helyette inkább Larának a cumisüveg sterilizálójába bedobtam 3 percre a mikroba az üvegeket. A kupakokat sajnos nem tudtam, így azoknak maradt a forralás. (De mégsem egy nagy kondér üveget kellett rotyogtatnom.)
Amikor megfőtt a lekvár - az alábbiakban olvasható lesz, hogy az is pofonegyszerű -, akkor még forrón szinte a bugyogó lekvárt kell beletölteni - annyira tele, amennyire csak lehet - a forró üvegekbe és a forró kupakokkal lezárni, majd azonnal fejjel lefelé fordítani és 5 percig így hagyni, így abszolút légmentesen záródnak az üvegek és akár évekig elállnak. Szerintem arra nem lesz módjuk, de azért pontos címkézést gyártottam az üvegekre. A felbontott lekvárt pár nap alatt el kell fogyasztani, mivel tartósítószer nincs bennük, hamarabb romlanak.

Körülbelüli hozzávalók:
1 kg cseresznye (szerintem az enyém volt vagy 3-4 kimagozva)
méz vagy nádcukor (de ezek el is hagyhatóak)

A cseresznyét megmosás és szárítás után kimagozzuk és apró darabokra vágjuk, vagy összeturmixoljuk. (Én a lustábbaknak való verziót választottam. Mire tippeltek, mi lehetett?) Össze kell keverni az adalékanyagokkal (ez esetben az édes ízért felelős dolgokra gondolok), majd állandó kevergetés mellett - de tényleg, mert pillanat alatt aláköltözik Kozma Gyurka -, kis lángon forrástól számított 4 percig főzzük. A főzés utáni teendőket pedig már fentebb részleteztem. (Nekem 10 csinos kis bébiételes üveg lett tele ezzel a mennyiséggel.)

(A dekoráció nem a ráérésemet bizonyítja,
hanem a Mindenpercethasználjunkki projekt része.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése