2011. június 3., péntek

Cseresznyés pite

Miután kaptam egy kis vödör májusi (korai) cseresznyét a héten Anyukámtól, kénytelen voltam valamit kezdeni vele. Lefagyasztani nem akartam, mert a gyufásdoboznyi fagyasztónk állandóan dugig van, megenni bűn lett volna - főleg a következményeivel együtt, kidobni pedig sajnáltam. Szóval felütöttem az internetes szakácskönyvet és leltem benne egy Cseresznyés pite receptet. Jól hangzott, megsütöttem, elájulás nem volt. Egyébként pedig senki ne magozzon kézzel korai cseresznyét, mert beleőszül...

Hozzávalók:
  • 30 dkg liszt
  • 1 csomag sütőpor
  • 1 teáskanál őrölt fahéj
  • 10 dkg kristálycukor
  • 2 tojás
  • 8 evőkanál tej
  • 17 dkg margarin megolvasztva
  • 70 dkg lédús, érett cseresznye, leszárazva és kimagozva
A tetejére:
  • 8-10 dkg finomliszt
  • fél teáskanál őrölt fahéj
  • 5 dkg kristálycukor
  • 5 dkg margarin, kockákra vágva és megpuhítva

Elkészítés:

Melegítsük elő a sütőt 180 fokra. Vajazzunk ki + liszt, (vagy béleljünk ki sütőpapírral) - egy kb. 22 cm átmérőjű, kerek, szétszedhető tortaformát. Tegyük a lisztet, a fahéjat és a cukrot tálba, keverjük össze. Alakítsunk ki mélyedést a közepébe, és tegyük bele a tojást, a tejet és az olvasztott vajat. Keverjük össze, és alaposan dolgozzuk ki, hogy sűrű, sima keveréket kapjunk. Akkor jó, ha kemény, és nem folyós. Kanalazzuk a tortaformába, és óvatosan egyengessük el a tetejét. Szórjuk rá a cseresznyét, és óvatosan nyomkodjuk bele. Borítsuk a tetejéhez valókat tálba. Morzsoljuk össze a vajjal, hogy morzsához hasonló keveréket kapjunk, majd dolgozzuk össze, amíg borsó nagyságú darabokká áll össze. Hintsük a cseresznye tetejére. Süssük 35-40 percig, amíg a közepébe szúrt hústűre már nem ragad a massza. Hagyjuk a tortaformában addig, amíg olyan melegre hűl, hogy meg tudjuk fogni. Azután vegyük ki a formából, hűtsük ki, majd fahéjas porcukrot szitáljunk a tetejére.

Akkor mondom a saját tapasztalatokat:
1. Az eredeti receptben vaj van, én margarint tettem bele azon egyszerű oknál fogva, hogy ez volt itthon. Szerintem nem lett rosszabb tőle.
2. A receptet dupla adaggal ajánlották elkészíteni - amit írtam már dupla adag -, de nekem túl vastag lett a tészta. Vagy csináljuk egy adagból, vagy nagyobb tortaformát válasszunk.
3. A fahéjhoz nekem inkább a szilva passzolt volna, ki fogom úgy is próbálni.
4. 180 °-on majdnem egy órát sütöttem.
5. Kicsit fojtós lett, de a tészta vastagsága indokolja ezt.
6. Én lehagytam a tetejéről a porcukrot, mert nekem úgy nem ízlik semmilyen süti. (kivéve a hókiflit)

1 megjegyzés: