2011. június 23., csütörtök

újabb halvacsora

Ismét fagyasztó leltárt csináltam és találtam egy zacskó pangasius filét.
És akkor jöjjön egy kis biológia.

Cápaharcsa (Pangasius)

cápaharcsa
Leírás
Annak ellenére, hogy neve cápafélére utal a cápaharcsa - vagy köznapi nyelvén pangasius - a harcsafélék családjába tartozik és Délkelet-Ázsiából származik. Erőteljes teste sötét szürkéskék, hasa ezüstös. Színárnyalatok különbözhetnek egymástól az életkoruk szerint: a kisebb példányok háta sötétebb szürke az idősebbekké pedig barnásabb. Keskeny hátúszója mögött zsírúszót visel. Farokúszója nagy és erős. Apró kidülledő szemével igen rosszul is lát és ijedékeny. Nappal aktív, mozgékony hal amit nagy mennyiségben tenyésztenek halgazdaságokban és jó sporthalnak is tartják Thaiföldön. Akváriumban is jól tartható. 2003-ben az amerikai haltenyésztők tiltakozása miatt tiltólistára került és más nevekkel kezdték importálni az USA-ba (swai, stripe catfish). 2007-ben a WWF bojkott listájára is felkerült mert a tenyésztési módszerek környezetkárosodást idéztek elő. A szennyezett környezetben élő példányok húsa toxikus és mérges anyagokat tartalmazhat.
Nagy mennyiségben kerül hazánkba is vietnámi tógazdaságokból fagyasztott állapotban. Közkedvelt fogyasztásra való hal lett belőle és sokféle új pangasius recept látott nagyvilágot az utóbbi években.

100 gram ehető pangasius hús tartalmaz:
Fehérje: 18.2 g
Zsíradék: 8 g
Szénhidrát: 0 g
Energia: 152 KCal
Kalória Zsírból: 49 %
Kalória Fehérjéből: 51 %

(Forrás: http://www.horgasz.hu/page/200/art/2162/akt/20/html/capaharcsa-pangasius.html)

Ezt a jó minőségű halat használtam fel a mai vacsorához.

Halszeletek elkészítése:
A fagyasztott halszeleteket megsóztam és megborsoztam, majd egy kocka fokhagymasót morzsoltam rájuk és az ételpárolóban 20-25 percig pároltam. Ezután pici olívaolajon fokhagyma szeleteket pirítottam és rátettem a megpárolt halat. Picit összesütöttem a fokhagymával és már kész is volt. Köretként az elmaradhatatlan párolt sárgarépát (amit egyidőben pároltam a hallal, csak természetesen külön rekeszben) és párolt rizst készítettem hozzá.

Párolt rizs elkészítése:
Két személyre négy marék rizst több vízből megmostam. Pici olajon üvegesre pároltam egy kisebb fej, apróra vágott vöröshagymát, majd ráöntöttem a rizst. Megvártam, amíg a szemek kifehérednek, ekkor másfélszer annyi vizet öntöttem hozzá. Vendéglátósan az első forrásnál el kell zárni és fedő alatt magától megpuhul a rizs. Ez a pörgős variáció, de mivel mi a mászkósabbat jobban szeretjük, így még főztem rajta 15-20 percet. Tettem a vízbe egy húsleves kockát és vegetával, sóval borssal ízesítettem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése